Založ si blog

Сергей Есенин Какая ночь!Я не могу…

Rád čítam ruskú poéziu v origináli, preto sa pokúsim priblížiť niektoré básne, ktoré som nenašiel preložené do slovenského a českého jazyka. No aj keď som, kedysi dávno skúšal písať básne, tak „sprzniť“ takúto poéziu si nedovolím. Takže, to skúsim viac-menej len voľne preložiť a prípadne k nej uvediem nejaký popis, ktorý ju bližšie ozrejmí.

Asi mesiac pred svojou smrťou Sergej Jesenin napísal báseň „Aká noc! Nemôžem…“, v ktorej sa duševne vrátil do svojej minulosti a zrazu jasne pochopil, že na svojom vlastnom živote nemôže nič zmeniť. Opakovane sa pokúšal utiecť pred sebou samým a dokonca sa tretíkrát oženil a snažil sa zbaviť tiesnivého pocitu osamelosti. Čoskoro si však uvedomil, že jeho manželstvo so Sofiou Tolstayou (vnučkou veľkého básnika) bola chyba. Vzťahu s touto ženou je venovaná báseň, v ktorej básnik otvorene priznáva, že „už dávno sme sa odmilovali, ty nie si ja, ja som niekto iný“. Nesnaží sa nájsť odpoveď na otázku, prečo je práve v tejto chvíli po boku ženy, ktorá mu je úplne ľahostajná. No zároveň si uvedomuje, že mladá žena ho vôbec nepotrebuje a jej predstieraná neha je klamlivá a falošná ako lipy za oknom, na ktorých konárikoch namiesto voňavých kvetov leží prvý novembrový sneh.

„Milovať môžeš iba raz, preto si pre mňa cudzia,“ priznáva básnik, no zároveň sa nedokáže a ani nechce prinútiť prelomiť tento začarovaný kruh zmeniť svoj vlastný život. Áno, ani Jesenin v tom nevidí zmysel, pretože verí, že je oveľa jednoduchšie a známejšie „hrať sa na lacnú lásku“, ako sa snažiť skutočne milovať. A túto noc, keď ho opäť zaplavili spomienky na mladosť, básnik sníva len o jedinom: „Nech moje srdce vždy sníva o máji a o tom, koho navždy milujem.“

Tento text je uverejnený na stránke: https://mstone.ru/bs/parenting/noch-esenin-sergei-esenin-kakaya-noch-ya-ne-mogu-stih-kakaya-noch/

Tu je video tejto básne s hudobným podkladom a nočnym zvukom prírody.

Какая ночь! Я не могу… Aká noc!  Ja nemôžem…


Какая ночь! Я не могу. / Aká noc! Ja nemôžem.
Не спится мне. Такая лунность / Nemôžem spať. Taká lunnosť.
Еще как будто берегу / Je to, ako keby som chránil
В душе утраченную юность. / V duši stratenú mladosť.

Подруга охладевших лет, / Priateľka chladných liet,
Не называй игру любовью, / Nenazývaj hru láskou,
Пусть лучше этот лунный свет / Nech lepšie tento lunny svit
Ко мне струится к изголовью. / Preteká mi nad hlavou.

Пусть искаженные черты / Nech falošnú skutočnosť
Он обрисовывает смело, — / On spravne nakreslí,-
Ведь разлюбить не сможешь ты, / Veď prestať milovať nemôžeš ty,
Как полюбить ты не сумела. / Ak zamilovať si sa nedokázala.

Любить лишь можно только раз. / Milovať môžeš iba raz,
Вот оттого ты мне чужая, / Tak preto si mi cudzia.
Что липы тщетно манят нас, / Aj lipy často vábia nás,
В сугробы ноги погружая. / Do závejov nohy ponoriac,

Ведь знаю я и знаешь ты, / Veď viem ja, a vieš ty,
Что в этот отсвет лунный, синий / Že v tomto modrom svite luny
На этих липах не цветы — / Na týchto lipách niet kvetov –
На этих липах снег да иней. / Na týchto lipách je sneh a mráz.

Что отлюбили мы давно, / Tak odmilovali sme dávno,
Ты не меня, а я — другую, / Ty nie mňa, a ja – druhu,
И нам обоим все равно / A nám obom je to jedno
Играть в любовь недорогую. / Hrať lásku nie je drahé.

Но все ж ласкай и обнимай / No tak ešte pohlaď a obijmaj
В лукавой страсти поцелуя, / V prefíkanej vášni bozku,
Пусть сердцу вечно снится май / Nech moje srdce vždy sníva o máji
И та, что навсегда люблю я. / Aj ta, čo navždy milujem ja.

Folková hudba u slovanských národov.

25.07.2024

V tomto blogu som vybral z YouTube najpočúvanejší výber hudby, inšpirovanej folklórom u našich slovanských bratov. Ide o videa, ktoré majú niekoľko miliónov videní a ktoré spája podobný štýl hudby. Pri počúvaní priesni skupiny Hrdza som si všimol množstvo komentárov pod videami z iných krajín, no predovšetkým z východnej Európy. Na moje prekvapenie je tam [...]

Зиля Аипова – Скажи спасибо перед сном…“

10.07.2024

Povedz dakujem pred spankom. Za to, že ty máš dom.Za to, že je čoho zjesť.Za to, že je kde si prisadnúť. Za to, že je pri tebe priateľ.Za to, že verný je tvoj manžel.A ak priateľa, ani muža niet,potom, za to že vidíš svetlo. Aby si videl svetlo, potrebuješ oči,a sluch, aby si počul hlasy.Oči sú na mieste, a je tam sluch.Povedz ďakujem, že nie som hluchý. Ešte ďakujem [...]

Евгений Евтушенко — Уходят матери

12.02.2024

V roku 1960 napísal Jevgenij Aleksandrovič Jevtušenko dojemnú báseň „Matky odchádzajú“. Táto báseň je akýmsi rekviem venovaným matkám. Mama… Táto osoba zaujíma zvláštne miesto v srdci každého človeka. A vekom sa láska k nej len zintenzívňuje. Možno preto sú všetky básne o mame také dojemné. Matku nikto nenahradí, no pochopenie toho, aké je to šťastie, [...]

Erdogan

Erdogan vyzval na vytvorenie moslimskej aliancie proti Izraelu

07.09.2024 22:35

Turecký prezident vyhlásením reagoval na smrť aktivistky s tureckým a americkým občianstvom, ktorú zabila izraelská armáda počas protestu.

letisko, vide, schwechat

Muž chcel prepašovať cez rakúske letisko kokaín v opierke invalidného vozíka. Odhalili ho policajné psy

07.09.2024 21:50

Muž vzbudil u polície podozrenie. Tá následne odhalila 14 kilogramov kokaínu v hodnote približne 1,5 milióna eur.

Michel Barnier

Vo Francúzsku vyšli do ulíc tisícky demonštrantov. Nesúhlasia s vymenovaním Barniera za premiéra

07.09.2024 20:26

Na protesty proti Macronovi ešte pred Barnierovým vymenovaním vyzvala ľavica, ktorá síce vyhrala voľby, ale nedostala šancu zostaviť vládu.

nehoda, kúty, hasiči

Mladík šoféroval bez vodičáku, s autom skončil v rieke. So spolujazdcami utrpeli vážne zranenia

07.09.2024 19:29

Po náraze sa auto prevrátilo na strechu. Najmladší účastník nehody mal iba 11 rokov.

janenglart

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 8
Celková čítanosť: 9373x
Priemerná čítanosť článkov: 1172x

Autor blogu

Kategórie